На думку юристів, виведення Держлікслужби з-під контролю міністра охорони здоров'я є незаконнимКерівник практики Охорони здоров'я та фармацевтики АТ Arzinger Лана Сінічкіна прокоментувала постанову КМУ, яким передбачається, що Держслужба з лікарських засобів координуватиметься Кабміном. Минулого тижня Кабмін України прийняв постанову, якою встановлюється, що діяльність Державної служби з лікарських засобів спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. На сьогоднішній день постанова ще не опублікована, відповідно - не набрала чинності. Як відомо, до теперішнього часу координація і напрям діяльності здійснювалися через профільного міністра, а саме - міністра охорони здоров'я України. Очевидно, дана постанова є ні чим іншим, ніж спробою вивести Держлікслужбу з-під сфери контролю міністра охорони здоров'я, що прямо суперечить законодавству України. Згідно із Законом України «Про центральні органи виконавчої влади» (далі - ЦОВЗ) діяльність ЦОВЗ спрямовується і координується КМУ через відповідних міністрів. Аналогічна норма передбачена і Законом України «Про Кабінет Міністрів України», який говорить, що діяльність ЦОВЗ, керівники яких не входять до складу КМУ, спрямовуються і координуються міністрами. Таким чином, діяльність Держлікслужби як ЦОВЗ повинна спрямовуватися і координуватися міністром охорони здоров'я. Слід звернути увагу на те, що Закони України мають вищу юридичну силу, ніж постанови КМУ, а прийняті підзаконні акти, якими і є постанови КМУ, повинні прийматися у суворій відповідності з вищестоящими законами. Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства підзаконний акт, прийнятий в протиріччі з законом, може бути оскаржений в адміністративному суді міста Києва. Результатом такого оспорювання може стати постанова адміністративного суду про визнання цього акта незаконним або невідповідним закону. У зв'язку з цим ми розуміємо, що дане рішення має політичний характер і, найімовірніше, пов'язано з недавніми відкритими висловлюваннями міністра охорони здоров'я про масштабну корупційну систему, створену колишнім і нинішнім керівництвом Держлікслужби, і про намір Міністра переформатувати структуру і функціонал цієї служби. Міністр, серед іншого, акцентував на тому, що Держлікслужба не повинна поєднувати в собі як дозвільні, так і інспекційні функції, оскільки це створює передумови для розвитку корупційних схем. Таким чином, зазначена Постанова КМУ покликана не просто зупинити Міністра охорони здоров'я в його намірі втілити такі реформи, а й позбавити його цілого ряду діючих повноважень по відношенню до Держлікслужби, таких як : забезпечення формування державної політики у відповідній сфері та контроль її реалізації Держлікслужбою, узгодження та подача на розгляд КМУ розроблених Держлікслужбою законопроектів, актів Президента України та КМУ; визначення пріоритетних напрямків роботи Держлікслужби; видача обов'язкових до виконання Держлікслужбою наказів і доручень; кадрові питання і т.д. Оскільки Міністерство охорони здоров'я згідно із законодавством є органом, що відповідає за формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я, зокрема, створення, виробництво та контроль якості й реалізацію лікарських засобів, медичних імунобіологічних препаратів і медичних виробів, то усунення інструментів контролю за діяльністю Держлікслужби (в компетенцію якої на сьогодні, серед іншого, входить видача дозвільних документів на оборот лікарських засобів і виробів медичного призначення в Україні на етапі виробництва, дистрибуції та роздрібної торгівлі, контроль за таким оборотом, контроль за дотриманням ліцензійних умов та ін) може істотно позначитися на можливостях і ефективності виконання Міністерством своїх функцій і, як наслідок, призведе до відсутності єдиного центру, відповідального за формування і здійснення політики охорони здоров'я в Україні. Крім вищевказаних змін за статусом Держлікслужби паралельно готується проект постанови КМУ про передачу ключових дозвільних функцій від МОЗ до даної службі, а саме повноважень з реєстрації та перереєстрації лікарських засобів (тобто фактично допуску на ринок всіх лікарських засобів, оборачивающихся в Україні), а також повноважень щодо прийняття рішення про повну або тимчасове призупинення таких реєстрацій - тобто усунення з ринку відповідних будь-яких лікарських засобів. Таким чином, незважаючи на численні заяви про корупційність діючої системи Держлікслужби і необхідності реформування, новий уряд йде шляхом зміцнення і посилення позицій даної служби. Лана Сінічкіна, партнер АО Arzinger, керівник практики Охорони здоров'я та фармацевтики За матеріалами: ЛІГА:ЗАКОН Читайте також Оприлюднено нові Ліцензійні умови з медичної практикиМОЗ України опрілюднено новий проект Ліцензійних умов провадження медичної практикиБізнес-омбудсмен і Мін'юст домовилися про тісну співпрацюМОЗ ініціювало розширення переліку товарів, які можуть продаватися в аптекахМіністр охорони здоров'я звинуватив комітет Ради у блокуванні реформиФінансування реабілітаційних держзакладів для інвалідів планується поліпшитиВерховна Рада затвердила зміни до процедури держзакупівельОновлено Порядок підтвердження відповідності умов виробництва ліків вимогам GMPУ МОЗі заявили про створення Центру громадського здоров'яРозроблено нову редакцію Національного переліку лікарських засобів
|